söndag 9 december 2012

Längre och längre

Sonen har satsat på snabbhet vad gäller löpningen. Jag satsar mer på uthållighet. Det var ju väldigt svårt att springa ute här under sommaren, alldeledes för varmt och fuktigt för en nyanländ nordbo. Det blev många pass på gymet istället, men på löparbandet var det max 30 minuter som jag mentalt fixade, trots att det finns TV att kolla på. Om ni har missat den, så finns det en post från löpbandet här.

Men sedan september så är det utmärkt löparväder och rundorna blir längre och längre vartefter uthålligheten byggs upp. På söndagarna springer jag oftast med Columbus Road Runners, löparklubben som även Björn tränar med. Jag springer med ett litet gäng som har ett halvmarathon i sikte första helgen i januari. Synd att jag missar just det loppet (vi åker hem 2 dagar innan), men jag har hittat en halvmara i Miami veckan innan istället. Bra ursäkt att åka till Florida!

Söndagspassen ökas på med ca 1 mile per vecka och nu börjar vi närma oss måldistansen (21,1 km). Idag var det 11 miles (17,7 km) som var målsättningen, och ja, det gick ju bra att springa hela vägen. Skönt att ha lite sällskap på dessa långa pass, det tog strax under 2 timmar i det tempot vi körde idag. Jag hoppas att jag får hålla mig frisk nu så att jag verkligen kan springa halvmaran.

Det är ju en stor förmån med att vara "lyxhustru" att jag har tid att träna. Oftast blir det någon typ av aktivitet per dag. Jag varvar yoga, löpning, styrketräning och promenader i en mix som kroppen gillar. Jag brukar se till att det är en variation i intensitet. Men tro nu inte att yogapassen är softa! Jag är lika svettig efter dem som efter ett löppass. Men de ger bra smidighet och styrketräning på ett sätt som passar löpningen aldeledes utmärkt. Kan verkligen rekommenderas!

Efter dagens långpass är jag rejält hungrig! Åt en banan direkt efter löpningen, sedan lite pizza och ananas när jag kom hem. Och eftersom middagen ser ut att dröja så blev det en äggmacka och ett stort glas mjölk. Men jag är fortfarande hungrig.....


Vacker kvällshimmel utanför lägenheten....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar