Det finns alltså järnväg. Och det går tåg. Men bara godståg. Inom Georgia finns bara persontågstrafik i Atlanta där det finns ett antal pendeltågslinjer. Ska man försöka åka kollektivt längre sträckor är det Greyhound bus eller flyg som gäller. Endast de mer tättbefolkade delarna av landet är försett med persontågstrafik.
Eftersom jag jobbar med järnväg och planering i mitt vanliga liv så har jag kollat upp lite statisik för detta med godstransporter inom landet:
- Störst andel transporter går, inte oväntat, med lastbil. Typ 2/3 av godset totalt sett.
- Därefter kommer pipelines för olja och gas (1/5 av godset). Något som ju bara finns i begränsad utsträckning i Sverige än så länge.
- Men sedan kommer tåg på tredje plats (1/10 av godset).
- Flyggods verkar vara en förvånansvärt liten del av transporterna (1/100 av godset).
- Om man däremot ser till långväga transporter, över 500 miles (800 km), har järnvägen största delen.
Det är stora diseldrivna lok som drar tågen eftersom järnvägen här inte är elektrifierad. Är det vagnar med containrar är de ofta staplade två på varandra (double stacked), så de är rejält höga. De har ju ingen elledning som begränsar utrymmet, bara de broar som ska passeras.
Ja, det var lite om järnväg det. Kanske blir det ett till inlägg på temat, Obama har faktiskt en del planer för utveckling av järnvägstransporter som jag ska kolla lite på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar