*) 100 mph = 160 km/tim
Visionen för höghastighetståg inom USA. Källa www.fra.dot.gov |
Programmet består av tre delar:
- Bygga nya höghastighetskorridorer som förlänger och avsevärt förbättrar passagerar transporterna i de geografiska regionerna.
- Uppgradera de befintliga intercity korridorerna för att förbättra tillförlitligheten, hastigheten och antalet avgångar.
- Göra en grundplan för ett framtida höghastighetsnät genom korridorer och statliga planeringssteg.
Större delen av järnvägsinvesteringarna som planeras nu görs i nyckelkorridorerna och man fokuserar på de åtgärder som ger störst samhällsnytta. Strategiska investeringar har hittills gjorts i 5 megaregioner: Seattle-Portland, San Francisco-Los Angeles, Charlotte-Raleigh-DC, Midwest hub, and Northeast Corridor. Inom dessa områden bor 65% av USAs befolkning och det är där den största befolkningstillväxten sker. Dessa regioner omfattar 32 stater + District of Colombia (Washington DC).
De delar som ingår i det först prioriterade delarna (ursäkta den suddiga bilden, men jag tror ni fattar de fem regionerna). Källa: www.fra.dot.gov |
- Huvudlinjer med regelbunden trafik med 125-250+ mph (200-400+ km/tim) i de mest tätbefolkade regionerna.
- Regional trafik med 90-125 mph (150-200 km/tim) mellan mellanstora och stora städer.
- Anslutande trafik med upp till 90 mph (150 km/tim). Detta nät utgör en grund för framtida utveckling.
Uppbyggnaden av jänvägsnätet. Från www.fra.dot.gov |
Potentialen för ökning av järnvägstrafiken är enorm, idag sker ungefär hälften av de längre resorna med bil och andra hälften med flyg. Tåg finns knappt med i statistiken efter 1960-talet (under andra världskriget var stod tågresorna för över hälften av de längre resorna, flyget var ju knappt etablerat och bilismen stampade under några år). Men det krävs förstås stora investeringar. Istället för årliga investeringar på under 2 miljarder dollar i järnvägsnätet från statligt håll krävs nu mångdubbla belopp. Vi får se hur Obama klarar av att driva frågan vidare i den rådande ekonomiska krisen. Det är bara att hoppas att det går framåt. Men frågan är vad som krävs för att lära amerikanerna att återigen åka tåg?
Jag skrev ett inlägg om godstrafik häromdagen: http://brostromusa.blogspot.se/2012/12/godset-rullar.html
Den som vill läsa mer om höghastighetsplanerna får botanisera runt på http://www.fra.dot.gov/Page/P0060
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar