söndag 12 augusti 2012

Belöningar och bestraffningar

Vi reflekterar ofta över att det är så mycket i detta landet som fastnat i 1950-60-talet. Det gäller nog i synnerhet i skolvärlden (trots datorer och smartboards i klassrummen). I de papper som vi har att läsa igenom från skolan beskrivs ingående det belönings- och bestraffningssystem som tillämpas gällande ordning och uppförande.

Klassrumsreglerna liknar de som man kan se i den svenska skolan:
  1. Var ansvarstagande
  2. Var säker
  3. Var hänsynsfull
  4. Var ett gott exempel 
Men det är systemet de tillämpar för att se till att reglerna följs som är annorlunda. Varje elev har en nypa som sitter på en "uppförandeskala". Varje dag börjas på mitten. Sedan kan man bli flyttad upp eller ned på skalan beroende på uppförandet. Den som får positiv feedback från läraren får flytta sin nypa uppåt. Den som kommer ända upp i toppen får en extra dekorering på nypan. Den som får tillsägelse måste flytta nypan nedåt. Vid första och andra tillsägelsen är det även 10 minuter i skamvrån (Skamvrån, när försvann den ur det svenska skolsystemet? Jag minns i alla fall inte att det fanns när jag började skolan 1979, även om jag hade en väldigt sträng fröken de första åren) samt att det skrivs en notering i kontaktboken. Vid tredje tillsägelsen är det 15 min i skamvrån, upprättande av plan för förbättrat beteende som ska skrivas under av elev och föräldrar samt telefonsamtal till föräldrarna. Är det riktigt illa så får man hämta hem sitt barn från skolan.

Varje dag ska eleven skriva in i kontaktboken var på uppförandeskalan som den hamnat och vi förväntas diskutera detta hemma. Dessutom har eleven ett 9 veckors summeringskort där alla dagars värden noteras och summeras i slutet på veckan och det ges ett betyg i en 3-gradig skala. Högsta betyg får man om man inte har fått några tillsägelser på en vecka. En eller två tillsägelser ger en 2a och 3 eller fler ger en 1a. Den som har högsta betyg alla veckor kan få pris.

Föruom detta får eleverna biljetter för gott uppförande, positiv attityd, kamratskap mm. I slutet på veckan märker barnen de biljetter som de fått med sitt namn också blir det utlottning av priser. Den som tjänat många biljetter har förstås större chans att få pris.

Så det är verkligen stjärnor till de "bästa" och skampåle till de "sämsta".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar