måndag 2 juli 2012

Städning a'la 50-tal

Idag har Håkan börjat sin kurs så Björn och jag har vår första dag för oss själva. Och jag har kännt mig riktigt hemmafruig med städning och tvätt på förmiddagen. Dessa små tråkiga sysslor kan också vara rätt fascinerande med den utrustning som finns här. USA hade uppenbarligen sin storhetstid på 50-60-talen det känns som mycket har stannat i utveckligen sedan dess...

Tvättmaskinen är toppmatad med en trumma som roterar runt sin axel. Hyggligt effektiv och som tur är automatisk vad det gäller programmen, minns att när jag var i Australien (som har rätt lika standard) för 14 år sedan att man var tvungen att fylla på vatten manuellt och sedan ställa in centrifugering när själva tvättprogrammet var klart. Torktumlaren funkar fint, men man får se upp så att det inte blir superhett.

Den mest speciella hushållsmaskinen är dammsugaren. Låter extremt mycket och är väldigt ineffektiv, så idag valde jag sopkvasten istället. Men det funkar ju bara i halva lägenheten, sovrummen är försås försedda med långlurviga heltäckningsmattor. Kvast och golvmopp är också av modell 60-tal....

Framförallt låter alla maskiner väldigt mycket. Man går gärna ut när man diskar eller tvättar. Men dammsuger man så måste man ju vara där och stå ut. Får väl köra med öronproppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar