måndag 16 juli 2012

Med skogen utanför fönstret

Utsikt från uteplatsen med gångväg och bäck
Vi har sådan tur att vi fått en lägenhet på bottenvåningen mot en liten bäckravin i bostadsområdets utkant. Det ger oss lite naturupplevelser och möjligheter att lära oss mer om naturen här utan att ens behöva lämna lägenheten.

Vi har vid flera tillfällen sett en liten rovfågel, en Sharp-shinned Hawk som verkar ha sina jaktmarker här. En morgon såg jag även en Pileated Woodpecker som lyste med sin röda hjässa. Men det är inte så mycket fågelsång så här i hettan, det var det mer av när vi var här i maj.

Jag ska försöka lära mig några av trädarterna, men det är en riktig utmaning eftersom bara ekarna representeras av minst 40 olika arter i regionen. Och vår svenska ek, Quercus robur, är inte en av dem. Ja, jag kan faktiskt säga att inte en enda av våra svenska arter finns här. Jag kan möjligen komma på någon enstaka exotisk trädsort som jag lärde mig på växtkurserna i Skåne som växer vild här....

Men så är det ju ett annat klimat, subtropiskt, med hög luftfuktighet (just nu runt 60%) och en medeltemperatur på +4-5 grader (Celcius) i januari och +26 grader (C) nu i juli.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar