måndag 30 juli 2012

Mer om Atlanta och trafiken




Atlanta är en av de största städerna i detta stora land, plats nr 9 på topplistan med runt 5,5 milj invånare med förorter. Det är en av de städer i USA som har växt mest under 2000-talet, en tillväxt med över 1 milj invånare sedan år 2000. Och tillväxten förutspås fortsätta, 2030 förutspås Atlanta att ha 8 milj invånare. Alltså mycket folk och bilar. De har ett kollektivtrafiksystem, Marta, med pendeltåg/tunnelbana och bussar, men vi har ännu tyvärr inte haft behov av att prova kollektivtrafiken.

Just nu är det valkampanj för en lokal folkomröstning om satsningar på förbättrad infrastruktur med satsningar både på kollektivtrafik och förbättringar av väginsfrastrukturen. I paketet finns både fysiska åtgärder, Mobility manegement och ITS (Intelligenta Transport System) med. Omröstningen är i morgon, 31/7, så det var en del valkampanjer, bland annat på TVn. Genom bland annat 1% moms ska satsningen på $7,2 miljarder under en 20-årsperiod finansieras. Hälften av pengarna ska satsas på Martas spårsystem för att få en bättre kollektivtrafik, bland annat byggs nya spårvägslinjer. Man får hoppas att "Yes" sidan vinner, för en högre andel som använder kollektivtrafiken behövs onekligen. Marta har strax under 0,5 milj resor per dag. I Stockholm har SL cirka 0,7 milj resenärer per dag. Oklart om Martas siffor är resor eller resenärer, men klart är att en MYCKET större andel av Stockholmarna reser kollektivt. Inte så förvånande.....   

Lite mer om resan och fler bilder ligger på Håkans kursblogg:
http://fightingbiscuit.blogspot.com/2012/07/field-studies-program.html

1 kommentar:

  1. Nej, det blir inga stora investeringar i trafiken. Valresultatet blev NO i 9 av 12 valdistrikt. Någon alternativ lösning till det som omröstningens YES alternativ var finns inte. Alltså finns det en stor risk att trafiksituationen blir än värre i Atlanta.

    SvaraRadera