lördag 24 november 2012

Julljus

Många tar in granen på Thanksgiving, 32 dagar innan jul. Jag undrar när den åker ut? Det lär ju inte vara på tjugondedag Knut i alla fall.... Man ser faktiskt försäljning av riktiga granar, blågranstypen. De kommer nog inte från Georgia eller någon av de angränsande staterna, jag har inte sett en enda (växande) gran här (men många tallar). Julgranarna "importeras" alltså från de nordligare staterna med lämpligare granklimat.

På offentliga platser och köpcentrum är det stora plastgranar som gäller. Oftast överdekorerade med kulor och rosetter (även ute), men ibland mer sparsamt dekorerade med bara ljus. Det känns ju lite konstigt och främmande med allt julpynt när det tidigare i veckan var långt över +20 och strålande sol. Men idag slog det plötsligt om till kyligare väder och både tröja och jacka var skönt. Fortfarande sol dock. Och dagarna är betydligt längre än i Sverige. Det är ljust vid 7-tiden och mörknar vid 18-tiden. Alltså inte riktigt samma behov av belysning som hemma. Ljus i fönstret är förresten en VÄLDIGT ovanlig företeelse här i södern. De flesta har sina persienner neddragna och stängda dygnet runt, året runt. Jag kan ju förstå det på sommaren när man vill hålla ute den gassande solen, men nu? I de nybyggda skollokaler som Håkan tillbringar dagarna i är klassrummen helt fönsterlösa, bara i några av de allmänna utrymmena släpps dagsljuset in.

Jag gör dock vad jag kan för att få in ljus i lägenheten, även om det inte är så lätt. Och idag åkte den ljusslinga jag köpt på IKEA upp. Vi får se om det blir något mer julpynt här hemma. Nu har jag krans på dörren och ljus i fönstret. Borde väl försöka ordna en advenstake också.... Men granen tror jag vi skippar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar