Vi har ju gett lite hintar på våra bloggar om att pedagogiken inte alltid är den vi är vana vid. Varken på Björns skola eller Håkans kurs. Det ser modernt och fint ut i klassrummen med smartboards, bärbara datorer, pekskärmar och andra moderniteter. Något som skolan gärna framhåller. Björn gör många av proven via dator och får se sina resultat direkt. Vissa av resultaten får jag mailade direkt hem till mig om jag vill.
Men det är ändå väldigt gammaldags sätt att se på lärande och elever. Det är väldigt mycket "nöta in" kunskaper och mycket mindre problemlösning och lära sig analysera och söka information jämfört med i Sverige. Kunskapen kontrolleras sedan genom prov i olika former. Björn gör till exempel en liten quiss på alla böcker han läser och i alla ämnen är det prov minst en gång i veckan. De flesta proven är oförberedda, men i engelska, social studies och science är det prov som man ska plugga till.
Björn tycker inte att själva lektionerna skiljer sig så mycket åt, men han har en väldigt bra lärare. Däremot upplever Håkan emellanåt en hel del skillnader i sättet att ha lektioner. Det är nästan bara katederundervisning. Läraren berättar hur det är. Och studenterna förväntas komma ihåg det som läraren berättat. En metod som har ganska lite med vuxnas sätt att lära att göra. Fokus ligger mer på att läraren lär ut än att eleverna ska lära in känns det som.
Sedan är det ju detta med synen på hur man behandlar dem som uppför sig störande eller fel i Björns skola. Jag skrev om det i ett tidigare inlägg: http://brostromusa.blogspot.se/2012/08/beloningar-och-bestraffningar.html Ett exempel är att de som har uppfört sig störande får sitta vid ett särskilt, "tyst bord", mitt i matsalen. Man kan undra vad syftet är....
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar