fredag 14 september 2012

Hälsa eller inte hälsa

Någon gång i veckan går eller springer jag varvet runt parken intill Björns skola när jag lämnat honom på skolan. Då möter jag ofta den äldre mannen med stort skägg och systemkamera. Han tar god tid på sig. Stannar och tittar på fåglarna. Vattnet. Träden. Jag möter också de två kinesiska damerna som promernar raskt och pratar, pratar, pratar. Mannen med urtvättat svettband och lika urtvättad t-shirt. Blank i pannan trots svettbandet. Kvinnan som raskt rastar hundarna innan det bär av till jobbet. Vi hälsar med en nick eller ett "good morning". Oftast båda gångerna vi möts om vi går motsatt varv. Man blir liksom bekant med dessa. Funderar på deras liv. Vad söker mannen med kameran fånga? Vad pratar kinesiskorna om? Är pannbandet från Björn Borgs tid? Var jobbar hon?

När jag nu i veckan tog en kvällsrunda istället var ingen av morgonpromenerana där. Men mycket annat folk i rörelse eftersom det var en skön och solig kväll utan tryckande hetta. Men ingen hälsade. Inga mötande blickar. Inga korta nickar. Märkligt att det är sådan skillnad på morgon- och kvällspromenaden. Varför?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar